WELCOME THERE !! THANKS 4 VISITING !! YOU'RE NOW IN MY WORLD :) WILL HIT U BACK :D MY BLOG , MY RULES !

PETUA HILANGKAN PARUT

Views



sape ada parut ? agkat tgan ! tak kire la parut bekas jerawat ke, parut kene gigit nyamuk ke , apeke .. asalkan name dye parut :) tapayah bimbang cmne nak hilangkan ..ramai tnye frah , frah2 , cmne nak hilangkan2 parut .. *oke tipu.. bajet retis je rmai org nak tnye kat aku ni -.- haha .. perasan je  xD ..kite ada petua nak kongsi ngan awak semua .




 PETUA 1


- Ambil biji asam jawa. Goring tanpa minyak lebih kurang 5 minit. Kemudian ambil dan goreskan pada batu atau permukaan yang kasar. Bila keluar serbuknya, titiskan air dan gosok pada parut. Insyaallah jika di amalkan ia akan dapat menghilangkan parut tersebut.




 PETUA 2


-Tumbuk kulit kayu manis sehingga lumat. Campurkan serbuk ini dengan sedikit air. Bancuhkan bersama dengan bedak sejuk. Setelah sebati, sapu rata di bahagian berparut. Lakukan sekerap yg mungkin. Lama-kelamaan, parut akan beransur hilang. Petua ini juga sesuai untuk menghilangkan bintik-bintik hitam dan jerawat di wajah.






 PETUA 3


- Ambil beberapa helai daun teh, atau kalau tidak ada boleh juga menggunakan segenggam serbuk teh yang sudah digunakan.
Rendam kedalam satu cawan air suam, dan biarkan seketika.
Selepas itu sapukan kebahagian badan yang berparut, biarkan selama 10 minit, kemudian bilas dengan air.



  PETUA 4


Jika anda berkudis disebabkan demam campak, atau luka lainnya cara paling mudah untuk menghilangkannya ialah dengan menggunakan kentang.
Ambil sebiji kentang, kupas kulitnya kemudian dipotong nipis-nipis.
Kemudian sapukan pada parut tersebut, sisa kentang yang masih tertinggal boleh dibiarkan menutup parut hingga kering seketika, kemudian cuci bersih.

Lakukan setiap hari untuk hasil yang memuaskan.




  PETUA 5


Kisarkan timun dan tapis airnya. Hampas timun tersebut sapukan di muka anda. Selepas setengah jam, cuci dengan air suam.






 PETUA 6


Campurkan madu dan bedak sejuk kemudian sapu di parut jerawat anda.





atau lagy senang, korang gune produk yg bley hilangkan parut korang tuh.. bley cari kat farmasi berdekatan xD






CREDS :
- LEPAK.MY
PETUA.COM
LAMANPETUASUKMA

THANKS FOR READING!

4 Comments:

nasha sanza said...

sangat berguna untuk akak! thank you bagitahu..

ABC said...

perkongsian yg menarik :)

Rosniezah shahani lulu said...

Dulu saya ada parut di pipi kiri.akibat terkena rokok atuk saya time saya baru 2 hari lahir.susah jga nak hilang ni.dah mcm2 produk saya cuba.tp bila cuba mederma,skrg 2 bulan sya guna.parutnya semakin pudar.tak percaya cuba tengok fb sya rosniezah shahani lulu.

Rosniezah shahani lulu said...

Dulu saya ada parut di pipi kiri.akibat terkena rokok atuk saya time saya baru 2 hari lahir.susah jga nak hilang ni.dah mcm2 produk saya cuba.tp bila cuba mederma,skrg 2 bulan sya guna.parutnya semakin pudar.tak percaya cuba tengok fb sya rosniezah shahani lulu.