WELCOME THERE !! THANKS 4 VISITING !! YOU'RE NOW IN MY WORLD :) WILL HIT U BACK :D MY BLOG , MY RULES !

HENTIKAN FESYEN LUCAH !!

Views
okayh, (tajok over ) i know * haha !
 okayh,  now, kite cite psal fesyen zaman skrg neyh yg boleh dikatekan 'berlbihan la jugak' .. tambah2 untuk yg pkai tdung kan.. knape rmai yg bertudung tapi pkai legging ?? ape gune pkai tdung kalo pkai legging ?  ape hukumnye ? 






legging tuh ketat kan ? so, ape gune, kalo tutop ats, bwh bukak .. i mean.,, tak menutop aurat la.. legging skrg da jdi fesyen .. kononnye 'tiptop' la kan.. but, bgy yg betudong especially, knape pkai legging  jugak ? nak menutop aurat, or befesyen ? mak kite kate, kalo org yg pakai tdong tpi pkai legging, dye tudung tpi betelanjang xD  .. itu mak kite kate yek ... hukum legging ? HARAM .. bkan sesaje nak letak hukum neyh ye.. tapi suda disoal selidik .. 

JOM kite tgok celoteh  sorang 'minah ' neyh .. (degil gile nyah !!) kite curi neyh ! hehe





tah ajaran mne dye ikot.. nak kate org mgkok .. da sesat, mang taley nak terima org ckp ape kan.. smpe lwan balek.. but, kalo korang tgok balek , cre dye ckp, mcm mempersendakan hukum islam ? kan , kan, kan ? rase nk maki je minah neyh.. da dibetolkan, tetap tamo dgar.. ajran 'ayah pin' mne yg dye ikot tatau la .. ape2 pon, legging mmg disahkan haram.. walaopon, baju kite labuh.. sbb, ttap jgak 6pak ketat kt bhgian kaki kan ? same jugak hukum kalo kite pkai bju ketat smpe 6pak segala-gala yg tak ptot ditunjuk.. kan . kan , kan.. 


Imam Muslim meriwayatkan dari Ibnu Mas’ud, bahawa Rasulullah s.a.w. bersabda yang bermaksud :
Tidak masuk syurga seorang yang ada sifat takbur dalam hatinya walau sebesar biji sawi”.
Lalu bertanya seorang lelaki :
“Jika seorang lelaki suka memakai pakaian yang cantik dan memakai kasut yang lawa, adakah dia juga dikatakan takabbur?”.
Baginda menjawab :
“Tidak! Allah itu cantik dan Ia sukakan kecantikan. Yang dikatakan takabbur itu ialah enggan menerima kebenaran (iaitu sombong terhadap kebenaran) dan memandang rendah terhadap manusia”.
Selain dari penjagaan aurat, Allah menjadikan pakaian juga sebagai perhiasan bagi si pemakai. Maka perhiasan itu suatu yang tidak menyalahi hukum malah ianya merupakan fitrah seorang insan. Ini dinyatakan di dalam surah al-A’raaf ayat 26 yang bermaksud :
“Hai anak Adam, sesungguhnya Kami telah menurunkan kepadamu (libaasa) pakaian untuk menutupi auratmu dan pakaian indah untuk (wariisya) perhiasan. Dan pakaian takwa itulah yang paling baik. Yang demikian itu adalah sebahagian dari tanda-tanda kekuasaan Allah, mudah-mudahan mereka selalu ingat”.


Lagy 1 :

Nabi s.a.w. menegaskan; salah satu golongan yang akan menjadi ahli neraka ialah wanita-wanita yang berpakaian tetapi telanjang, yakni mereka berpakaian tetapi di sisi agama mereka sebenar tidak berpakaian. Ia merangkumi yang berikut :
 
1. Wanita-wanita yang memakai pakaian yang nipis yang masih menampakkan kulit atau bayangan tubuh mereka. Mereka berpakaian pada nama, namun telanjang pada hakikatnya.
2. Memakai pakaian yang menutup sebahagian aurat dan mendedahkan sebahagian lagi (yakni tidak menutupkan secara menyeluruh kawasan aurat yang wajib ditutup).
3. Memakai pakaian yang ketat atau sendat hingga menampak bentuk tubuh.
Berkenaan dengan hal tersebut, Imam Ahmad telah meriwayatkan dalam Musnadnya
dengan sanad yang agak lemah dari Usamah bin Zaid RA seraya berkata,
”Suatu ketika Rasulullah SAW memberiku pakaian buatan daerah
Qibthi iaitu salah satu jenis pakaian dan aku memakaikannya kepada istriku, maka
Rasulullah SAW bersabda, “Perintahkanlah kepadanya supaya memakai kain tebal di bawahnya (sebagai
lapisannya), karena aku khuatir lekuk tulang-tulangnya akan tampak.” Hadis riwayat Ahmad
(21279)




THANKS FOR READING!

1 Comments:

beLLa said...

fesyen lucah ye? ;p tapi betul lah, tak kesah dak freehair pakai legging. kalau yang bertudung ni pakai, I cannot go lah. ;p